Adast Slovakia, s.r.o. je inžiniersko – dodávateľská spoločnosť, ktorá sa orientuje na vyššie typy dodávok pre skladovanie, výdaj a technológie ropných produktov s určením pre majiteľov a prevádzkovateľov elektrárni, skladov, čerpacích staníc a priemyselných areálov.
Tyto všeobecné obchodní podmínky upravují a doplňují smluvní vztahy uzavřené společností Adast Engineering, s.r.o. (dále též dodavatel), jako dodavatele nebo poskytovatele, prodávajícího či zhotovitele zboží, díla či služby a jejími obchodními partnery pokud byly uzavřeny s odkazem na tyto podmínky, nebo obchodní partner společnosti Adast Engineering, s.r.o. (dále též odběratel) tyto všeobecné obchodní podmínky převzal a souhlasil s jejich použitelností na uvedené smluvní vztahy. Ustanovení smlouvy má vždy přednost před těmito všeobecnými obchodními podmínkami. Pro účely těchto všeobecných obchodních podmínek (dále též jen "VOP") se rozumí smlouvou zejména smlouva kupní, smlouva o dílo, jiná smlouva o poskytnutí služeb, a to i přestože byla uzavřena např. formou objednávky a potvrzení objednávky. Smluvní strany, jichž se tyto VOP týkají, jsou označovány všeobecně jako odběratel (v konkrétních smluvních vztazích též kupující nebo objednatel) a dodavatel (v konkrétních smluvních vztazích též prodávající nebo zhotovitel, či poskytovatel případně "společnost Adast Engineering, s.r.o."). Cenou se rozumí kupní cena nebo cena za dílo, resp. služby, která byla smluvními stranami sjednána anebo určena odkazem na ceníky, případně tyto VOP.
Dodávku zboží, díla či služby (dále též dodávka) uskuteční dodavatel na základě písemně uzavřené řádné smlouvy mezi odběratelem a dodavatelem nebo na základě smlouvy uzavřené ve formě písemné objednávky odběratele (návrh smlouvy) doručené dodavateli, a její akceptace dodavatelem. Objednávka musí obsahovat dostatečné údaje pro identifikaci objednávané dodávky, zejména druh, množství, jakost, rozsah, případně jiné požadované vlastnosti, termín dodání, dále objednávka musí být datována a podepsána oprávněnou osobou odběratele (viz níže), jinak je vůči dodavateli právně neúčinná.
Dodavatel návrh smlouvy ve formě objednávky akceptuje tak, že odběrateli doručí písemný projev vůle o akceptaci či potvrzení objednávky nebo e-mailovou zprávu o akceptaci či potvrzení objednávky. Akceptací objednávky dodavatelem je uzavřena smlouva. V případě, že odběratel učiní objednávku pouze e-mailovou formou, avšak dodavatel mu zašle akceptaci či potvrzení objednávky, je smlouva uzavřena i v takovém případě.
Dodavatel je oprávněn odběrateli po doručení jeho účinné objednávky písemně nebo e-mailem oznámit odmítnutí objednávky. V případě odmítnutí či neakceptování objednávky odběratele k uzavření smlouvy nedojde a dodavatel není odpovědný za případné škody, které by odběrateli mohly vzniknout. Akceptace objednávky s dodatkem nebo odchylkou dodavatele, není přijetím nabídky dle objednávky odběratele, ani když podstatně nemění podmínky objednávky, čímž se strany odchylují od ust. § 1740 odst. 3 občanského zákoníku.
Předmětem jednotlivých smluv budou dodávky výdejních stojanů pohonných hmot (dále též jen PHM), protiexplozních pojistek, příslušenství čerpacích stanic včetně montáže (dále též jen ČS), náhradních dílů, dodávky investičních celků jakož i jiných výrobků (dále jen "zboží") dodaných dodavatelem jako předmět prodeje či díla, nebo servisní činnosti (dále jen "služby"), které jsou specifikovány v aktuálně platných cenících dodavatele nebo v jeho mimořádných nabídkách, případně v písemně uzavřených smlouvách.
Základní povinností dodavatele z jednotlivých smluv je dodat sjednané zboží a služby, umožnit odběrateli nabýt vlastnické právo ke zboží, a základní povinností odběratele je toto zboží a služby převzít a zaplatit za něj cenu.
Odběratel je povinen před objednáváním zboží a služeb písemně dodavateli sdělit, kdo je oprávněn pro něho u dodavatele nakupovat, tj. uzavírat smlouvy a činit objednávky, a dále převzít dodávané zboží a služby, popř. i činit další úkony ve věci dodávek zboží a služeb. Pokud tak neučiní, nebo nejsou-li tyto osoby specifikovány v příloze jednotlivých smluv, nebude dodavatel povinen akceptovat jako osoby oprávněné k jednání za odběratele jiné osoby než ty, které jsou za odběratele dle aktuálního výpisu z obchodního rejstříku oprávněny takové úkony učinit, nebo osoby, které se nejpozději při učinění takového úkonu prokážou písemnou plnou mocí, podepsanou odběratelem, resp. osoby, které jsou dle aktuálního výpisu z obchodního rejstříku oprávněny takové úkony jménem odběratele učinit.
Dodavatel není povinen měnit rozsah plnění dle sjednané smlouvy, pokud si to odběratel žádá, např. z důvodů změny podmínek na straně odběratele. Odběratel je povinen zboží nebo službu dle sjednané smlouvy řádně převzít a zaplatit cenu.
Pokud není v konkrétní smlouvě dohodnuto jinak, je dodavatel povinen dodat zboží a služby v jakosti a provedení, jež se hodí pro účel, k němuž se takové zboží zpravidla používá.
Dodávané zboží bude zabaleno způsobem obvyklým pro takové zboží v obchodním styku s přihlédnutím k místu dodání zboží a způsobu přepravy tak, aby bylo zajištěno uchování a ochrana zboží.
Dodavatel potvrzuje, že u jím prodávaných výrobků a služeb, na něž se vztahuje zák. č. 22/1997 Sb. a příslušná nařízení vlády, bylo vydáno písemné prohlášení o shodě.
Pokud je smluveno dodání zboží a služeb s dokumenty kontroly (atesty), dodá je dodavatel nejpozději do jednoho měsíce od dodání zboží a služeb na adresu sídla či místa podnikání odběratele nebo na adresu sdělenou pro fakturaci.
Pokud není dohodnut jiný termín dodání zboží či služeb, je dodavatel oprávněn dodat zboží či službu ve lhůtě, která odpovídá 1,5 násobku lhůty přiměřené s přihlédnutím k povaze zboží či služby. Pokud jednotlivá smlouva nestanoví jinak, je dodavatel oprávněn dodat zboží nebo služby i před sjednaným termínem plnění a v odůvodněných případech i dílčími dodávkami a odběratel je povinen takto dodávané zboží převzít.
Zboží dodávané dodavatelem na základě kupní smlouvy je dodané odběrateli okamžikem, kdy je řádně a bez vad předáno odběrateli nebo kdy je odběrateli umožněno se zbožím nakládat, což bude stvrzeno předávacím protokolem podepsaným dodavatelem a odběratelem. Pokud je sjednáno odeslání zboží dodavatelem odběrateli, je zboží odběrateli dodáno, jakmile je předáno prvnímu dopravci k přepravě pro odběratele.
O předání díla či služby dle smlouvy bude sepsán předávací protokol podepsaný zástupci dodavatele a odběratele. Pokud nebudou v předávacím protokolu uvedeny žádné vady, znamená to, že v době předání na zboží či předmětu služby žádné vady nebyly. Dodavatel splní svou povinnost provést dílo či službu, tj. dílo nebo služba bude považována za provedenou: a) ukončením díla či služby a jejich předáním odběrateli. Odběratel je povinen dílo či službu převzít, přestože mají vady, avšak tyto samy o sobě ani ve spojení s jinými nebrání užívání díla či předmětu služby, ani ho podstatně neztěžují nebo b) dnem, kdy měl dodavatel předat odběrateli dílo či služby (dodavatel byl připraven dílo či služby předat), avšak odběratel se k převzetí díla či služby nedostavil, či je neoprávněně nepřevzal, ale dodavatel umožnil odběrateli dílo či předmět službu užívat, resp. s dílem či předmětem služby nakládat, a to přestože mají vady, avšak tyto samy o sobě ani ve spojení s jinými nebrání užívání díla či předmětu služby, ani ho podstatně neztěžují.
Pokud se tak smluvní strany dohodnou, zajistí dodavatel odeslání zboží odběrateli, jinak je místem dodání provozovna dodavatele sdělená odběrateli, a pokud taková nebude, tak sídlo dodavatele. Pokud není místo, kam má být zboží odesláno, v jednotlivé smlouvě uvedeno, považuje se za toto místo sídlo provozovny odběratele a není-li sídlo provozovny ve smlouvě či objednávce uvedeno, považuje se za toto místo sídlo odběratele. V případě, že místo dodání zboží není dostupné běžně používanými nákladními automobily, je odběratel povinen upozornit na tuto skutečnost dodavatele ve smlouvě či objednávce.
Odběratel je povinen zajistit přítomnost osoby oprávněné k převzetí zboží v místě plnění. Dodavatel je povinen zboží do místa dodání dodat nejpozději v termínu dodání, přičemž dodavatel může dát odběrateli avízo o tom, kdy do termínu dodání zboží do místa dodání dodá.
Osoba oprávněná k převzetí zboží či služby pro odběratele je povinna převzetí potvrdit dodavateli svým podpisem na dokladu o splnění, zejména předávacím protokolu či dodacím listu s uvedením čitelně napsaného jména a příjmení, podpisu a čísla občanského průkazu přebírajícího. V případě, že spolu s dodáním zboží má dodavatel v místě dodání učinit i určité související činnosti (např. montáž apod.), bude v dokladu o splnění potvrzováno i provedení těchto činností.
V případě prodlení odběratele s převzetím zboží či služby bude mít dodavatel vůči odběrateli právo na zaplacení smluvní pokuty ve výši 0,1 % z ceny dané dodávky bez DPH za každý započatý den prodlení. Bude-li prodlení delší než 10 dnů, bude odběratel oprávněn od smlouvy odstoupit
Bude-li závazek dodavatele dle smlouvy s odběratelem obsahovat rovněž montáž a obdobné činnosti dodavatele, je odběratel povinen zajistit do termínu dodání zboží stavební připravenost v místě dodání a poskytnout dodavateli podporu a součinnost, spočívající zejména v umožnění vjezdu do místa dodání a manipulace se zbožím, dodání médií nutných ke splnění závazků dodavatele (zejména el. energie a voda), zajištění osvětlení a zajistit splnění dalších podmínek tak, aby nic, co má souvislost s místem dodání, nebránilo dodavateli splnit své závazky vůči odběrateli související s dodáním zboží a souvisejícími pracemi. V případě prodlení odběratele se splněním uvedených povinností, bude mít dodavatel vůči odběrateli právo na zaplacení smluvní pokuty ve výši 0,1 % z ceny dané dodávky bez DPH za každý započatý den prodlení. Bude-li prodlení delší než 10 dnů, bude odběratel oprávněn od smlouvy odstoupit
Dodavatel zůstává vlastníkem zboží až do jeho úplného zaplacení. Úplným zaplacením se rozumí okamžik, kdy bude zcela zaplacena cena zboží, včetně DPH. Riziko poškození, zničení, ztráty nebo odcizení zboží přechází na odběratele okamžikem předání zboží odběrateli nebo jim určené osobě, a jestliže odběratel nepřevezme zboží včas tak okamžikem, kdy mu dodavatel umožní nakládat se zbožím, a odběratel poruší smlouvu tím, že zboží nepřevezme.
V návaznosti na nesplnění splatného peněžního závazku, ze strany odběratele, je dodavatel oprávněn po oznámení odběrateli zadržet další dodávky a výkony a nepokračovat v realizaci. O celkovou dobu prodlení odběratele se splácením svých peněžitých dluhů se prodlužují lhůty a termíny, ve kterých má plnit své povinnosti dodavatel.
Cena dohodnutá v jednotlivé smlouvě je pevná a nelze ji bez souhlasu obou smluvních stran měnit. Nedojde-li k výslovné dohodě o ceně, platí ceny uvedené v aktuálně platném ceníku dodavatele, který je platný ke dni, kdy je dodavateli doručena objednávka na zboží či služby.
V případě, že cena byla výslovně sjednána jako předběžná či na základě rozpočtu, bude dodavatel oprávněn požadovat a odběratel bude povinen hradit cenu skutečnou, která může být oproti předběžné ceně či ceně na základě rozpočtu přiměřeně zvýšena, a to zejména tehdy, pokud v době dohody o takové ceně nebyly dodavateli některé údaje potřebné ke stanovení konečné ceny známy. Pokud však bude cena zvýšena o více jak 510 % a odběratel sdělí dodavateli do 3 pracovních dnů od doby, kdy se o takovém zvýšení ceny dozvěděl, svou výhradu, bude odběratel povinen platit pouze cenu předběžnou či na základě rozpočtu zvýšenou o 5 %, avšak nebude oprávněn od smlouvy či konkrétní dodávky z uvedeného důvodu odstoupit.
V případě, že zboží má být dodáno na místo mimo provozovnu dodavatele, má dodavatel nárok na úplatu za dopravu zboží. Pokud není výše úplaty za přepravu dohodnuta v jednotlivé smlouvě, má dodavatel nárok na úplatu za přepravu ve výši dle ceníku dodavatele a není-li ani tak určena, pak ve výši obvyklé v době dodání zboží s přihlédnutím ke způsobu a předmětu přepravy.
V případě, že v důsledku porušení povinnosti uvedené v čl. V. odst. 2 je nutno dodání zboží realizovat opakovaně, má dodavatel nárok na úplatu za opakovanou přepravu při opakovaném dodání zboží.
Odběratel není oprávněn bez předchozího písemného souhlasu dodavatele fakturovanou cenu z jakýchkoli důvodů zadržet, či jednostranně z důvodu jakýchkoli protipohledávek započítávat, nebo jinak krátit. Odběratel není rovněž oprávněn bez předchozího písemného souhlasu dodavatele své protipohledávky za dodavatelem postoupit na jiný subjekt ani postoupit či převést celý smluvní vztah s dodavatelem na třetí osobu.
1. V případě, že není dohodnuto jinak, je cena splatná před dodáním zboží nebo služby.
2. Cenu je možno platit:
· bezhotovostním převodem na účet dodavatele uvedený v jednotlivé smlouvě nebo písemně sdělený odběrateli (např. ve faktuře). V případě, že na faktuře nebo jiném písemném sdělení je uvedeno jiné číslo bankovního účtu než v smlouvě, je pro odběratele závazný účet uvedený na faktuře nebo na písemném sdělení.
· v hotovosti v pokladně dodavatele při dodržení zákonem stanovených limitů pro platbu v hotovosti,
· v hotovosti v místě plnění dodávky zboží nebo služby při dodržení zákonem stanovených limitů pro platbu v hotovosti
· prostřednictvím pošty nebo dopravce ve prospěch dodavatele.
3. Nezaplatí-li odběratel dodavateli cenu nebo její část před termínem dodání zboží či služby, není dodavatel povinen k jejich dodání. Dále se strany dohodly, že o uvedenou dobu prodlení odběratele se zaplacením se prodlužuje lhůta k dodání zboží či služby ze strany dodavatele.
4. Dodavatel má v případě prodlení odběratele se splácením ceny zboží či služby nárok na smluvní pokutu ve výši 0,1 % z dlužné částky za každý, i započatý, den prodlení. Vedle toho má dodavatel právo pozastavit dodávky zboží či služby, které vyplývají i z jiných smluv uzavřených s odběratelem. Prodlení se splácením ceny delší než 30 dnů je podstatným porušením smlouvy, pro které může dodavatel bez dalšího odstoupit od smlouvy.
5. Faktura vystavená dodavatelem musí obsahovat všechny podstatné náležitosti vyplývající z právních předpisů.
Pokud není ve smlouvě sjednána jiná záruční doba či podmínky na zařízení, je dodavatelem poskytována standardní záruční doba na zboží ve výši 12 měsíců od okamžiku předání zboží odběrateli. Pokud se jedná o záruku na výdejní stojany PHM nebo samostatně prodávanou hydraulickou jednotku, která je součástí výdejního stojanu PHM, činí záruka 12 měsíců a skončí uplynutím uvedené doby od okamžiku předání zboží odběrateli nebo dochází ke skončení záruky protečením 2 mil. litrů přes hydraulickou jednotku, a to tím okamžikem, který nastane dříve. Na další náhradní díly (jednotlivé části výdejních stojanů PHM a dalšího zboží dodavatele), tj. s výjimkou hydraulické jednotky, poskytuje dodavatel záruku v délce6 měsíců a u repasovaného (opraveného) zboží v délce 3 měsíců od jejich dodání odběrateli, resp. u od ukončení servisního zásahu, v rámci kterého bylo zboží dodáno.
Bezprostředně po převzetí zboží je odběratel povinen podrobit dodané zboží prohlídce. V případě zjevných vad je odběratel povinen tuto skutečnost zaznamenat při převzetí na příslušný doklad dle článku V. odst. 3. Na pozdější reklamace zjevných vad zjistitelných při převzetí nebude brán zřetel. V případě, že odběratel zjistí vadu zboží, kterou neměl možnost zjistit při převzetí, je povinen informovat o této skutečnosti dodavatele nejpozději do sedmi dnů od převzetí zboží.
V případě, že zboží vykazuje vady, je dodavatel povinna buď zboží vyměnit anebo tyto vady bezplatně odstranit; volba z těchto nároků náleží dodavateli. Obě smluvní strany se též mohou dohodnout na přiměřené slevě z ceny.
Odběratel je povinen reklamovat vady vždy písemně a písemnou reklamaci doručit dodavateli. V reklamaci musí být vada nebo její projevy nezaměnitelným způsobem specifikovány, a musí být rovněž uvedeno, kdy se vada projevila, resp. kdy ji odběratel zjistil.
Druhy závad, které nelze uznat jako záruční reklamaci:
1. Reklamaci nelze uznat, má-li počátek v činnosti, která je v rozporu s předaným "Návodem na obsluhu a údržbu zařízení". Příslušný článek tohoto "Návodu" specifikuje jednotlivé položky, jež nespadají do záručního režimu, zejména však:
· použití nevhodného média.
2. Závady způsobené chybnými provozními podmínkami, kterými jsou zejména:
· nečistoty v médiích,
· neodborná obsluha technologie mechaniky a hydrauliky,
· neodborná obsluha elektroinstalace a elektroniky.
3. Závady způsobené vlivem běžného provozu ČS, kterými jsou zejména:
· výměna nebo čištění filtru čerpacího monobloku,
· výměna " O " kroužku filtračního koše,
· výměna žárovek a trubic zářivek,
· výměna klínového řemene čerpadla,
· výměna tiskacích papírových pásek,
· poruchy tiskárny po natištění více než 1 miliónu řádků,
4. a jiné vzniklé opotřebením při běžném užívání nebo poškození vzniklá nešetrným zacházením. Tyto činnosti patří k provozním podmínkám ČS.
5. Závady způsobené vyšší mocí jsou zejména:
· živelné pohromy,
· havárie.
6. Dále reklamaci závad nelze uznat i v případě, že byly odběratelem zjevně porušeny nebo nedodrženy povinnosti vyplývající z návodu na obsluhu a údržbu a instalaci zařízení, výše neuvedené.
7. Reklamaci nelze rovněž uznat v případě zjištění, že se zařízením bylo, vyjma běžného provozu, neodborně manipulováno osobou, která nebyla řádně proškolena dodavatelem a nemá časově platné oprávnění-certifikát vydaný dodavatelem.
Všechny servisní činnosti provádí dodavatel vlastními pracovníky nebo jí pověřenou servisní společností, kteří jsou pravidelně proškolováni, vlastní časově platný "Certifikát" na jméno vystavený výrobcem technologie a jsou povinni jej na požádání předložit zákazníkovi.
Odběratel ztrácí právo na záruku na zboží, a dodavateli nebudou vznikat povinnosti vyplývající ze záruky, pokud odběratel nesplní ve sjednaném termínu svůj závazek k úhradě ceny zboží.
Žádná ze stran nenese odpovědnost za částečné nebo úplné neplnění jakýchkoli závazků ze smlouvy, pokud je toto neplnění vyvoláno vyšší mocí tzn. takovými okolnostmi, jako jsou povodně, požáry, zemětřesení a další přírodní katastrofy, stávky, embarga, bankroty, války nebo vojenské akce, vzniklé po podepsání tohoto kontraktu.
Právní vztahy obou smluvních stran vzniklé na základě uzavřených smluv se řídí právními předpisy České republiky, zejména občanského zákoníku.
Smluvními pokutami není dotčeno právo na náhradu škody.
Smluvní strany jsou povinny se vzájemně informovat o změně svých identifikačních a kontaktních údajů. Smluvní strany se dohodly, že okamžikem doručení jakékoliv doporučeně zaslané zásilky se rozumí třetí pracovní den po jejím prokazatelném odeslání na poslední známou (dodavateli či odběrateli prokazatelně oznámenou druhou stranou) adresu adresáta pro doručování písemností anebo na adresu sídla zapsaného v obchodním rejstříku, a to i v případech, že se zásilku adresátovi z důvodů, které nejsou na straně odesílatele, nepodařilo doručit.
V případě, že smluvní strany nedospějí ke smírnému řešení sporů, souhlasí s tím, že všechny spory ze smluvních vztahů nebo v souvislosti s nimi, pro které jsou tyto všeobecné obchodní podmínky závazné, bude s konečnou platností rozhodovat Rozhodčí soud při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky podle jeho Řádu a Pravidel třemi rozhodci. Nález rozhodčího soudu bude konečný a vykonatelný.
Smluvní strany vylučují, aby nad rámec sjednaných a zákonem stanovených práv a povinností byla jakákoliv práva a povinnosti dovozovány z dosavadní či budoucí praxe mezi stranami či zvyklostí zachovávaných obec či v odvětví týkajícím se předmětu plnění dle smluv mezi odběratelem a dodavatelem, ledaže je výslovně sjednáno jinak.
Veškeré předchozí dodací a platební nebo jiné podmínky vztahující se k dodávkám zboží či služeb odběrateli ze strany dodavatele se okamžikem závaznosti těchto všeobecných obchodních podmínek ruší, ledaže z výslovné dohody odběratele a dodavatele vyplývá něco jiného, čímž však není dotčena jejich závaznost pro dodávky zboží a služeb, které se předchozími podmínkami řídily.
Tyto obchodní podmínky platí a jsou účinné od 1. 3. 2014.
V Adamově dne 28. 2. 2014
Vladimír Ellner
jednatel Adast Engineering, s.r.o.